Over mindfulness

Wat is mindfulness?
Mindfulness wil zeggen bewust aandacht geven aan je ervaring in dit moment, zonder oordeel.
Bijv. je wordt je bewust dat je gestrest bent. Je neemt waar hoe de stress zich uit op verschillende gebieden. Bijv. spanning en gejaagdheid, veel en chaotische gedachten, kribbig naar anderen, je gehaast bewegen. Mindfulness moedigt je aan om even stil te staan en na te gaan wat er gebeurt.
Dit stilstaan en waarnemen geeft inzicht en nieuwe keuze-opties.

Doel van de Mindfulness training
De training helpt je om beter met stress om te gaan. Dit wil zeggen dat je automatische reacties gaat herkennen die de stress juist versterken en dat je ontdekt wat juist kan helpen om de stress te verminderen.
Door regelmatig te oefenen versterk je je emotionele veerkracht, waardoor je sneller herstelt na een stress-situatie.

Wat leer je in de training?

  • Eerder herkennen van stress-signalen (hoofd, lichaam, gedrag en emoties)
  • Inzicht en herkenning van niet-helpende gewoontes bij stress
  • Actief inzetten van hulpbronnen om stress te verminderen
  • Inzicht in stress-bronnen

Wat kan er veranderen door Mindfulnesstraining?

  • je zelfvertrouwen neemt toe
  • je emotionele weerbaarheid wordt groter
  • je krijgt meer contact met je lichaam, waardoor je je behoeften en grenzen beter aanvoelt
  • meer mildheid naar jezelf en anderen